Sykkelhelg i Grimstad

Postet av

Treningsleiren fortsetter i Grimstad, og det er jo en perfekt by å legge noen fine sommeruker til.
Forrige uke ga meg mange muligheter.
Tirsdag fant jeg meg en terrengrunde, anbefalt av kara på Intersport. På full fart mot Arendal ble jeg heldigvis ledet inn på korrekt vei for å finne skogen. I et voldsomt regnvær ble de utallige røttene en tøff utfordring, og det ble litt for mange fall til at tida ble bra og selvtilliten bygget opp. Et svalestup inn i et buskas gjorde at jeg tok resten av turen på grusvei og asfalt.
Onsdag kastet jeg meg med i opplegget til Dag Otto og Thor. Denne gangen var målet Grimstads bakker; bakkene hvor Dag Otto mener han lærte Thor klatring. Thor og Dag Otto ble dessverre ikke med, men det ga jo meg sjansen til å kapre klatretrøya tenkte jeg. Etter hvert kom vi fram til bakkene, og jeg kastet meg med et par karer som satte fart. Jeg hang med helt til toppen, men en liten spjæling på 14 år og 50 kilo viste seg vanskelig å rise av. Til slutt ble jeg ristet av, og jeg skylder på ting som lå utenfor min kontroll. Det fungerer alltid. Også i Grimstad.
Torsdag var det regn, og da holder godværssyklistene seg inne. Dermed satt jeg inne og drakk brus og så på OL. Fin måte å vise sønnen de gode verdiene i livet.
På kvelden ble det bra vær, og jeg dro ut for å fiske etter enda bedre form.

Her ute skulle man finne god form

Fredag ble det en ordentlig godtur med både Dag Otto og Thor. Nå skulle det være en kosetur ute i fjæra. Og kos ble det så absolutt. Og igjen fikk alle deltakerne gratis kaffe og boller ved et kombinert gartneri og cafe. Takk for den bolla.

Dag Otto viser hvor veien skal gå videre fra lunsjen. Thor og alle hører jo selvfølgelig på da. Jeg gjorde det også mens jeg tok bilde

Resten av turen fortsatt langs Grimstads skjærgård, og med rolig puls var det også her veldig greit å nyte turen.

Vi stopper her så kan alle holde seg på dette gelenderet litt. Sånn. Da kan vi hvile litt

Tilbake i Grimstad kunne jeg ikke annet enn å godta at jeg bare er 14 år i hodet og litt starstruck. Du Thor, vi kunne ikke bare ta et bilde sammen a? Er det greit eller?

Meg og Thor. Ja, det er meg bak alt det skjegget.

Takk for det fantastisk gode initiativet som er satt i gang her nede. Sikkert ikke like lett alle steder i landet, men mange har mye å lære av Grimstad når det kommer til sykkelglede.
Men helgen stopper absolutt ikke der. På lørdag var det Grimstad Sykkelfestival og alle var invitert. Jeg var dessverre ikke funnet god nok til å stille i Grimstad Grand Prix, og vet ikke hvem jeg skal klage det inn til. Så da fikk jeg heller ta med min to år gamle sønn og la han forsvare familiens ære.

Oliver i full fart gjennom løypa, med faren løpende ivrig foran.

Han gjorde det veldig bra, men mistet litt konsentrasjonen da en fyr med «Gud er best» på t-skjorta tilbød han en kjeks. Etter litt nøling tok han den, og etter det gikk syklinga litt dårlig. Ikke lett med bare en hånd (eventuelt null hender) på styret. Jeg synes det hvertfall var veldig gøy, og han debuterte i sykkelritt ca 20 år før jeg gjorde det.
På kvelden så vi David Millar vinne Grimstad Sykkelfestival Criterium. Og med Paasche og Kaggestad som speakere ble jeg nesten salig. Kjempefryd. Hva annet kan man gjøre da enn å gå ut og feste med hele gjengen? Vi dro på en tilfeldig pub, og jammen meg fant vi ikke det perfekte bordet.

Ja, har jeg sykla med deg Thor, så kan jeg også sitte ved bordet ditt.

Utover kvelden ramla alle kjente og kjære innom, og vi gjorde oss så trivelige som overhodet mulig.

Lars Erik og Ryder i hyggelig passiar som de sier

Så da er det noen dager av treningsleiren her nede. Og når jeg sier treningsleir så er det ikke helt bokstavelig. Som så ofte ellers har det blitt mye annet som har frista enn sykling, så jeg er ikke sikker på at jeg er i så mye bedre form enn da jeg dro ned.
På lørdag får vi svar på det i Oslo Triathlon. Svømminga som jeg skulle bedrive her har hvertfall blitt nedprioritert. Det har blitt noen små plask, men ikke noe jeg kommer til å benytte meg så mye av i Sognsvann.
Wish me luck.
Og takk til Norges beste sykkelby.