Albir dag 3: Blåtur med en kjip avslutning

Fre 5.april
Etappe 3 (122 km)
Albir – 332 – Sella – Port Toudon – Guadalest – Calossa – La Nucia – Albir

Her var det mye forvirring. Ingen visste hvor vi skulle, og det ble mest som en blåtur. Vi mistet en avkjøring og måtte snu på hovedveien 332 og tråkke oss en god mil tilbake til riktig kryss. Dette er forøvrig en vei jeg vil sykle så lite som mulig på, da det er mye trafikk og ganske så lett å punktere på. Da sverger jeg heller til de små koselige veiene litt lengre fra kysten. Lite biler, masse fine fjell og nydelig utsikt.

Kjekt å ha Roger og Arne i nærheten når man pungterer på 332

Når vi kom til Sella, så var været så fint at vi fortsatte opp monumentet Port Toudon. Denne toppen ligger på 1024 høydemeter, og er en av de morsomste klatringene i området. En must-do hvis du sykler i Alicante-Albir-området.

Port Toudon er seig. Og lang! Husk kyllingkrank opp dette fjellet.

Men opp kommer man...

Men så kjørte vi feil igjen. Planen var å komme opp på baksiden av Guadalest, men siden en vei var stengt, så begynte vi å balle oss inn i noen strekninger som ingen hadde helt kontroll på. Etter endel om og men, så fant vi riktig fjell og startet på dagens andre stigning. Så begynte det. Himmelen åpnet seg og det bøttet ned – og vi var 4 mil fra en varm seng. Disse 90 minuttene ble veldig kjipe, og tankene gikk til Jotunheimen 2011 hvor vi også måtte kjøre i voldsom regnvær. Her var det ikke så langt heldigvis, men så hadde vi heller ikke så mye klær med oss på denne turen.

Helt utrolig at jeg klarte å få opp kamera her. Det BØTTA ned, og det dannet seg små elver i veiene.