Styrkeprøven Lillehammer – Oslo med Jobzone

Postet av

Tommy og jeg er klare for start, litt nervøse og spente, da vi begge aldri har syklet denne distansen før. Jeg skal helt sikkert gjøre det igjen, så får Tommy selv svare på hva han tenker!

Tommy og jeg er klare for Styrkeprøven 2013, litt nervøse og spente, da vi begge aldri har syklet denne distansen før. Jeg skal helt sikkert gjøre det igjen, så får Tommy selv svare på hva han tenker!

Da var dagen her, siste uken hadde jeg vært i dårlig form, prøvde å røre litt på meg med Cageball onsdag, men kom hjem og hadde nesten 38 i feber og dårlig hals. Hadde topp form behandling hos Oslo Naprapatklinikk torsdagen og fikk knekt opp de fleste ledd i kroppen og massert bena. Bena kjentes ganske bra ut, men kroppen var slapp. Følte meg heller ikke nervøs, før jeg skulle legge meg fredag, da ble jeg veldig urolig og fikk ikke sove. Kun 2 timer med søvn dagen før den store styrkeprøven Lillehammer – Oslo. Når vi kom opp til Lillehammer var jeg kvalm og brakk meg flere ganger. En i laget spurte om det gikk bra for jeg så veldig blek ut og tankene begynte å rulle. Oppvarmingen syns jeg var skremmende slitsom, og moralen min var lav. Hvordan ville dette gå?

20 Jobzone/samarbeidspartnere klare før start!

20 Jobzone/samarbeidspartnere klare for Styrkeprøven Lillehammer – Oslo 2013!

Startskuddet gikk og kroppen våknet til liv. Er jo ganske konkurranse menneske og hater å tape (selv om jeg begynner å bli vant til det etter jeg rundet 30 år). Det gikk rolig for seg de første kilometerne og gruppen jobbet litt med å bli samkjørte, kroppen våknet av dvale og jeg følte meg kvikk. En god følelse etter en tung uke. Jobzone hadde med kollegaer fra Stavanger, Oslo og Hamar, samt en del samarbeidspartnere. Vi hadde ikke syklet sammen før, noe som førte til litt trekkspill effekt i starten. Men med god kommunikasjon, flotte kapteiner og masse hyggelige mennesker kom vi i godt driv. Plutselig mistet gruppen forran oss fart opp en bakke og det ble nesten bråstopp. Jon i laget hektet hjulet sitt i mannen forran og gikk i bakken. Jeg lå rett bak, og fikk bråstoppet og det samme gjorde heldigvis traileren som rå rett bak oss igjen. Kunne blitt stygt! Jon kom seg fort til hektene og vi var tilbake i driv, men uheldigvis var det ikke bare vi som hadde velt.

• Adresseavisen har meldt om en syklist som ble kjørt over av bil med tilhenger nord for Lillehammer. Han har alvorlige hodeskader.
  • På veien mellom Gjøvik og Minnesund kom det 3 ambulanser. Først en gruppe som gikk i bakken, og noen mil senere enn annen. Flere ble kjørt bort med ambulanse.
  • Det er funnet tegnestifter på denne strekningen rundt Gjøvik, men jeg vet ikke om det har sørget for ullykkene, men skremmende at folk ikke skjønner konsekvens av en slik sabotasje. Kan føre til dødsfall, hvis man treffer motgående bil eller går i veggen. Syklister og bilister må begynne å akseptere hverandre!
Tom Rune og Jan Håvard gjør seg klare til sitt første Lillehammer - Oslo, som mange av oss andre. Begge fikk en god opplevelse av turen og regner med og se de på startstreken til neste år igjen.

Tom Rune og Jan Håvard gjør seg klare til sitt første Lillehammer – Oslo, som mange av oss andre. Begge fikk en god opplevelse av turen og regner med og se de på startstreken til neste år igjen.

• Mellomtid: Gjøvik 50 km i tiden 1:36:29 – perfekt på skjema til under 6 timer som var målet.

Det var meldt regn og mye vind. Han Geir (stormen), skulle komme for fullt natt til lørdag og på morgenen. Motvind var også bestilt. Heldigvis holdt regnet seg unna før start og kom ikke før vi syklet inn i Gjøvik, motvinden meldte også sin annkomst og det var tunge mil mellom Gjøvik og Minnesund. I Minnesund hadde vi vår eneste pitstop. Her stod følgebilen klar med vestlandslefse, Litago, nye drikkeflasker og mer Gel og Energibarer. Jeg hadde drukket masse vann hele veien, så siste 5 milene før stopp slet jeg med å holde igjen snoppen. Magisk stopp må jeg si! Da var både blæra full, vannflaskene tomme og maten spist opp, så var absolutt på tide med påfyll. Nå hadde endelig regnet stoppet, men motvinden måtte vi ta med oss hele veien til Oslo.

Takk til Morten og Frode som stilte opp i serviceteamet med følgebil. De fikk nok å gjøre utover i løpet.

• Mellomtid: Eidsvoll 130 km i tiden 3:55:49

Ved Eidsvoll lå vi fortsatt bra ann til skjema til under 6 timer, men var nok noen som begynte og bli litt slitne. Med god motivasjon og stor vilje holdt farten seg bra oppe. Men så begynner det som ødelegger hele rittet for oss. Først får Tom Rune en punktering, samtidig som følgebilen har kjørt fram i feltet for å stå klar med Cola til Frogner bakken. Det førte til 20 min venting før Svein Thomas (halekaptein) og Tom Rune fikk nytt dekk (uflaks). Resten av Jobzone feltet kjørte rolig og ventet på at de skulle komme opp igjen, mulig vi burde satt igjen flere til og dra de opp i gruppa igjen. En mil senere punkterer kapteinen Daniel og på toppen av Frogner bakken står Johannes med flatt dekk. Vi håper og tror at ingen av disse har med tegnestifter å gjøre! Jobzonefeltet ble spredt og veldig kaotisk, hvor gruppen er delt i flere smågrupper. Noe blæra mi egentlig var veldig fornøyd med for da rakk jeg og tisse 3 ganger til på turen, men løpet ble her ødelagt for Jobzone. Alle syklet litt for seg selv fram til toppen av Hvam i et rolig søndagstempo, og på toppen ventet vi sikkert 15 min før vi fikk samlet troppene igjen. Her tapte vi de viktige 30 minuttene som skulle dra oss under 6 timer. Som du ser av mellomtiden på Olavsgård har det stoppet opp en del.

• Mellomtid: Olavsgård 174 km i tiden 5:36:18

Når alle kom på toppen fikk vi høre at Svein Thomas og Tom Rune var rett bak så vi startet i rolig tempo slik at de kunne ta oss igjen og at vi kom samlet i mål. Jobzone sin visjon er å være den Beste Arbeidsgiver og det gjenspeiles her. Vi venter på hverandre og alle var veldig flinke til å motivere, være positiv og skape en lagfølelse i løpet av turen.

Siste biten inn før mål begynte Kåre og Jon og øke tempo litt, og det lå en liten spurt duell i lufta. Jeg hang meg på men så roet det seg litt ned igjen, før siste svingen da Jon satte opp farten igjen. Jeg hang meg på igjen og fikk bra fart ut av svingen og rett gir; meget fornøyd seilet jeg over mål i min første spurtseier. Helt siden jeg fikk sykkelen har jeg sett meg slått av sykkelkompisene i TungeGir på spurt, så endelig fikk jeg følelsen av og være som Edvald!

Hva er vel bedre enn en kald øl etter 19 mil!

Hva er vel bedre enn en kald øl etter gjennomført Styrkeprøven og 19 mil i rompa!

• Sluttid: 6 timer og 19 minutter.

Takk til støttemanskapet, Jobzone som sponsor, alle flotte sykkel kollegaer og alle som jublet oss fram langs løypa. Dette ga mersmak, men samtidig ga det en bekreftelse på at Trondheim – Oslo aldri blir noe for meg (19 mil var akkurat passe nok)! Jeg blir å se til neste år også, og håper resten av gjengen tenker det samme! Håper på et fredfullt forhold mellom bilister og syklister i framtiden og blir veldig glad hvis noen har en effektiv løsning på; hvordan tisse i fart fra sykkelsetet uten og gjøre det i buksa.

Kvelden ble avsluttet med middag på Mr.Hong, og her satt det en sliten gjeng som mimret om turen og som mest av alt gledet seg til å treffe puta noen timer senere. Takk til Kaptein Daniel for organiseringen, og Halekaptein Svein Thomas som tok vare på oss når vi var litt ekstra slitne.

Mette var eneste jente med i gruppen og hun imponerte stort, lå i rullen hele veien og virket i meget god form! Blir spennende og se hva hun kan få til i Birkebeinerrittet i August hvis hun stiller da.

Jobzone godt fornøyd med gjennomføringen av Lillehammer - Oslo 2013

Jobzone godt fornøyd med gjennomføringen av Styrkeprøven Lillehammer – Oslo 2013

Takk til Rita i Jobzone for alle de flotte bildene!

Skrevet av Jan Øyvind.

Del på Facebook

3 tanker om “Styrkeprøven Lillehammer – Oslo med Jobzone

1. Heggeninho

Bra kjørt dette, og jeg er jo godt kjent med punktering og hvor ødeleggende det er.
    Moro å se at skiltspurting på trening betaler seg, Jan.
    Og du er tydeligvis i rute til klubbmesterskapet.

Svar
    1. Jan Øyvind

Neste treningsrunde skal du slite med et par spurter Heggen, nå har jeg funnet rett gir å tråkke på!