Bergen – Eidfjord

Postet av

Bergen – Oslo ble altså trukket opp av hatten som årets store sykkelmål. Tunge Gir i regi av Eirik står selv som arrangør, og vi hadde dermed gode muligheter for å prege resultatlisten i motsatt ende av hva vi pleier.

Sportsdirektøren hadde ordnet alt ned til minste detalj: Sjåfør med følgebil var leid inn, billetter på tog med sovekupe var booket, to overnattinger underveis var i boks og åtte ryttere i toppform var klare. Dette var altså ordnet så perfekt at Eirik opp i alt dette la igjen baggen med alt sitt personlige utstyr hjemme i Drøbak.

Syklister og direktøren gjør seg klare. Denim er ikke godkjent antrekk, men Eirik får justert det i henhold til regelverket

Etter syv timer med deilig søvn i oppredde senger av NSB og delikat frokostbuffe på Rica i Bergen var det med vantro vi fant Eirik sittende i dongrien sin da alle vi andre hadde dratt på oss spandexen. Men takket være Tunge Girs presise huskeliste hadde alle med ekstra klær, og vi fikk dermed lappet Eirik sammen og klar til dyst, dog uten klubbklær.

Været som fulgte oss ut av Bergen var upåklagelig, og ikke noe i nærheten av det regnværet bergensere som oftest skryter av. Vår egen navigasjon ut av byen var nesten feilfri, men Henrik la hodet på blokka og geleidet oss ut. To-tre feil senere var vi ute, og på full fart oppover Hardangerveien. En naturlig vei å følge skal man sikte seg inn på Hardangervidda. Herfra begynner også det som gjør denne turen så spesiell som den er.

Første pissepause med god utkikk til Osterøybrua

Etter ca 25 km når vi fjorden, og vi sykler langs vannet og unngår hovedveien E16. Fantastisk å se at de har tatt vare på disse gamle sideveiene og at de kan benyttes til morsomme ting som landeveissykling. Veiene snirkler seg langs fjellsiden, med fjorden på den andre siden. Det er smale veier, og enkelte gamle forlatte tunneler som vi kan benytte. Sola skinner, og fjorden skinner opp mot oss. Dette er frihet. Her er det bare å droppe rulla, og heller sykle i frihet og få med seg omgivelsene.
Vi fester blikket mot de neste toppene

Etter noen kilometer langs fjorden går veien over fjellene mot Norheimsund. Her velger rytterne det tempoet de selv ønsker, men med tanke på at neste kommuneskilt ikke er langt unna vil ingen la folk gå. Vi samles på toppene og kaster oss deretter nedover bakkene, og i det man får øye på et skilt er det ingen nåde. Da må kreftene ofres og bære deg fram til skiltet før kompisen. Håvard tok det første skiltet hårfint foran Øyvind, og tok med det første stikk i kampen om Jobzones poengtrøye. I løpet av dagen fikk også Eirik og Henrik med seg et kommune-poeng.
Vi kunne nådd fram til Eidfjord myyyye tidligere hadde det ikke vært for at vi ble stoppet av veiarbeid grunnet ras.

Det utfordrende i dette området er de tunnelene som er bekmørke. De var så svarte at det ikke var vits å se noe. Det oppdaget vi først da vi var godt inni dem. Og da forsvant all romfølelse også. Vi hadde på lykter, men disse var dessverre ikke dimensjonert for slik mangel på lys. Redningen var en lommelykt Håvard hadde i lomma. Med forsiktig trilling inntil veggen kom vi oss etter hvert ut. Synd ikke alle tunnelen hadde omkjøring på utsiden. Alle syklistene hadde lys foran og bak, så det er ikke noe vits å sende politiet etter oss. Vi var bare litt underdimensjonert.
Det er lov å smile ja

Full fart innover Hardangerfjorden

Etter Norheimsund følger vi Hardangerfjorden i ca 6 mil, og lett trafikkerte veier. Det å ha vestavinden i ryggen og solskinn gjør denne strekningen til en nytelse. Håkon drar på seg en punktering, men med følgebil og mekaniker raskt på pletten klarer vi likevel å hente inn utbryteren Jan Øyvind.
Jan Øyvind ringer hjem for å sjekke opp om det er noen regler mot å gå i brudd

Etter å ha kost oss langs fjorden gjenstår siste klatring over Ulvikfjellet. Her legger teten seg i et godt tempo. Men etter å ha sjekket Strava ser vi at gutta som sykla Tour de Fjords her noen måneder tidligere faktisk klarte å knuse disse tidene våre. Her fikk vi også en smakebit på det varierende været i området, og spruten fra mannen foran sto i panna på vei ned fra fjellet igjen.
Endelig fant vi en bro så vi slapp inn i hver eneste lille fjordtarm.

Etter å ha passert Hardangerbroen og testa de flotte sykkelveiene de har bygd opp rundt der begynte folk å forberede seg på spurten inn mot Eidfjord. Seks stykker hang på dette tidspunktet med, og det ble støtet i hytt og pine. For noen ble det etterhvert litt mye pine, og det var til slutt Henrik, Kenneth og Eirik som skulle gjøre opp etappeseier. Skuffelsen var stor da vi nådde hotellet uten at skiltet var å se. HVA!!! Det er for dårlig Eidfjord; vi vil gjerne vite når vi er kommet inn i stedet deres. Grunnet dette ble Henrik, Eirik og Håvard liggende i delt ledelse etter første dagen.
I EIdfjord fikk vi i oss et godt måltid, men for Jan Øyvind var ikke dette godt nok. Uten potetskruer trodde han ikke han ville bli klar til neste etappe.

Høydepunkter:
Kvamskogen og klatringen opp dit, lite trafikkerte veier med vennlige bilister, flere gode sideveier til Europaveien og å sykle innover langs fjorden.

Neste etappe kommer snart, og film vil også være tilgjengelig i en kino i nærområdet.

Del på Facebook

3 tanker om “Bergen – Eidfjord

1. Tilbaketråkk: Lærdal - Odda (Norgestur 2016 - dag 1) - Tunge gir

2. Tilbaketråkk: Brikkene faller på plass, dette er Norgesturen 2016 - Tunge gir