Mangfold i sykkelsporten

Postet av

Tungegir har noen meget sterke triatleter og syklister i laget som du sikkert har lest om i bloggen her tidligere. Men det er også et stort mangfold i gjengen.

Selv syklet jeg beskjedne 32 mil i fjor , og vi har også noen i gruppa som bruker mer tid på vår interne facebook gruppe enn på sykkelsete og ivrige når det kommer til å følge ”the rules” eller delta i diskusjonen om nytt design på klubbdrakta vår. Og det er sånn det skal være. Sykkel er for alle, enten du syns det er mest gøy å se på tv eller sitte flere timer på sete med nybarberte legger. Rule Number 33 – Shave your guns.

Jobzone på tur

Jeg jobber i Jobzone, hvor vi har eiere som er opptatt av trening og aktivitet på alle nivåer. Det ble derfor i høst satt ned en gruppe som skulle få 50 av oss til å sykle styrkeprøven, enten Lillehammer – Oslo eller Eidsvoll – Oslo. Det viktigste var å delta, ikke vinne.

Erik i ny Jobzone drakt

Etter en vinter i dvale (jeg er som bjørnen og sover meg gjennom vinteren uten noe særlig trening) ble det plutselig kort vei til start. Og hva motiverer vel mer når man skal ut å sykle enn å kjøpe seg en ny sykkel. Etter flere timer på finn.no fant jeg en lite brukt sykkel til en god pris som passet meg perfekt, så da var det bare og komme i gang med treningen. Fra Oslo kontoret var vi 4 brå kjekke ansatte som skulle stille til start på Lillehammer – Oslo. Vi motiverte hverandre med og skryte mest mulig av oss selv og fortelle hverandre hvor gode syklister vi er. Og det litt ekstra morsomt, når vi nesten ikke har sittet på et sykkelsete tidligere. Tommy og jeg syklet Lillehammer – Oslo i 2013, men Tommy har vel ikke syklet siden, Stian har en kompis i Birk Sport og tror derfor han er rå på sykkelsete og Mahlin kjøpte seg ny cyclocross sykkel som ligner mer på en traktor enn en sykkel og trodde at hun skulle lett sykle fra oss.

Etter noen flotte måneder med fine treningsturer og godt humør kom vi alle til start med rundt 60 mil i bena. Noen skrøt på seg mil, mens andre sa de kun hadde syklet 30 mil, selv om Strava viste godt opp mot 60 mil. Spillet var i gang.

Rolig treningstur i Sørkedalen

Rolig treningstur i Sørkedalen. Tommy, Stian og jeg.

Lillehammer – Oslo

Dagen var kommet og vi hoppet opp på sykkelen grytidlig lørdag morgen etter å ha sovet over i Lillehammer. Alle var spente, da vi var en gruppe på 15 personer som egentlig ikke hadde syklet så mye før og mange viste ikke hva det ville si å kjøre rulle. Men det gikk overraskende bra og hadde et fint tempo. Milene gikk overraskende lett, sola skinte og medvind. Vi storkoste oss og pratet sammen, peppet hverandre opp og kjeftet litt på hverandre når vi ikke holdt orden i rulla. Akkurat som det skal være.

Jeg er klar for Lillehammer - Oslo

Jeg er klar for Lillehammer – Oslo

Frem mot Minnesund gikk det veldig bra og vi hadde rundt 31 km i snitt, men da begynte også noen i gruppa og bli litt slitne. De la seg bak i sekken og vi andre fortsatte rulla. Da Frogner bakkene kom så ble det tungt for flere og herifra og inn hadde vi kun fokus på og få med oss alle samlet inn til mål. Og til mål kom vi samlet som en gjeng. Glade for opplevelsen, samspillet, av å sitte på en sykkel sammen med gode kollegaer. Hjelpe hverandre når noen hadde det tungt, være positive, se hverandre, rett å slett bry seg.

Tiden i mål var på 6.38. Jeg er et konkurranse menneske og liker å måle meg selv på tid, men denne turen ga meg en aha opplevelse. Det samholdet, det ønske om å hjelpe hverandre opp bakken, bry seg og se hverandre. Det ga meg så mye mer enn en tid på strava. Her så man gleden av å sykle sammen.

Mangfold og samhold

På kveden ble det bankett på Christiania Kafe i Oslo, og i veggene gikk praten. Vi pratet om den gode opplevelsen. Det ble holdt tale av de som slet mest, hvor takknemlige de var for den positive støtten de fikk, den hjelpen som gjorde at de kom i mål etter 19 mil og fikk en opplevelse for livet. Mahlin, Stian, Tommy og jeg skrøt selvfølgelig om hvem av oss som var mist slitne og hvor utrolig gode vi er til å sykle. Det ble noen øl utover kvelden og det eneste vi snakket om er hvor morsomt vi hadde det, og det var ingen i denne gjengen som sa at de aldri ville sitte på en sykkel igjen. Tvert imot. Mahlin har allerede utfordret oss til sykle neste år igjen. Jeg har utfordret Mahlin til å kjøpe seg en ordentlig sykkel.

Fornøyd gjeng i mål. Erik, Tommy og Mahlin

Når jeg våknet opp i dag tenkte jeg: Lurer på om jeg ut å sykle meg en tur i dag. Eller om det er noen andre sykkelritt jeg kan være med på fremover. Gleden av å sitte på sykkelsete i går var stor.

Korte trekk fra turen

• Lena gikk i asfalten i en oppoverbakken. Alt bra.
  • Tommy måtte fikse skoen, så vi måtte stoppe opp. Stian, jeg og 2 til ventet og hjalp han opp i gruppa igjen. Mahlin, hvor var du? 🙂
  • Stian fikk ødelagt hjulet og vi fikk byttet hjul.
  • Hadde 4 mat og toalett stopp, litt for mange. Totalt rundt 20 min pause.

Så oppsummerer vi dette, så hadde vi helt sikkert syklet godt under 6 timer 😉

Jobzone stilte også med et hurtigtog som kom inn på respektable 5.03. og hadde også med en del ansatte som syklet Eidsvoll – Oslo. Så med støtteapparat ble vi nesten 50 stk. Neste år håper vi på at flere vil være med.

Flere av oss har også klart å oppfylle Rule number 7 – Tan lines should be cultivated and kept razor sharp.

Razor Sharp - Tommy

Razor Sharp – Tommy

Jeg vil også bare presisere denne regelen for Stian og Mahlin i tilfelle vi skal syke sammen en annen gang. Rule Number 59 – Hold your line. Ride predictably, and dont make sudden movements.

Takk for en strålende tur, sykkel er mest gøy sammen og kanskje litt mindre fokus på tid.

FullSizeRender2

Jan Håvard godt fornøyd i mål

FullSizeRender3

Stian og Trond smiler bra

Trond og Erik litt spente før start