Finnskogen Tri 2016

Postet av

Forord

Midt i en gyros på ferie i Syden fikk jeg nyss om et lite triatlon på Finnskogen. Jeg leste meg litt opp på hjemmesiden deres og fant ut at desserten måtte vente, jeg skulle melde meg på!

Finnskogen tri har blitt avviklet 2 ganger før og gjennom min tri-klubb Oslofjord triatlon fikk jeg vite at flere av medlemmene skulle være med. Noen hadde deltatt i fjor og kunne melde om et hyggelig, lite arrangement.

Både sprint og olympisk lengde er tilgjengelig og det er bare 35 plasser tilgjengelig i hver distanse.

Dette er hvordan arrangøren presenterer konkurransen:

Finnskogen Triathlon blir arrangert av Lunderseter IL, midt i sentrale Finnskogen. Dette triathlonet er ett lite og personlig triathlon som passer alle nivåer. Finnskogen Triathlon arrangeres for å skape litt liv i bygda og vi har begrenset deltagerplasser. Da er vi sikre på at alle får den servicen og opplevelsen de fortjener.

Veien opp

Det skulle vise seg at det ikke var så veldig sentralt, men fint tilgjengelig med bil. Servicen derimot, var som vi fortjente, upåklagelig.

Jeg kjørte sammen med Bjørn Erik fra O3, en hyggelig kar med en like gammal sykkel som min. Sekretariat, skiftesone, parkering og garderobe var alt samlet på en plass og gjorde alt veldig intimt og koselig. Det var en veldig avslappet atmosfære før start selv om jeg vet at det var mange førstegangstartere som var nervøse.

Hvis det var noen tvil om at vi var på bygda..

Alt på en plass, selv den offisielle WADA-Campingvogna

Svømming

Herlig å starte med kun 35 stk! Aldri noe mas eller føtter i trynet. Jeg stressa minimalt ut og kom inn i en god stim. Noget langt mot svenskegrensa men ikke så aller verst rett. Kunne tidlig se at jeg ikke kom til å være først på denne øvelsen, men det var ingen overraskelse. Jeg hadde på forhånd registrert at min store tri-helt René Gjøg (O3 og Smartfish) var påmeldt og jeg vet at han er en meget sterk svømmer (i tillegg til å kunne sykle og løpe bra).

Komfortabel svømmestart for én gangs skyld

Komfortabel svømmestart for én gangs skyld (foto: Eivind Flensborg)

Vending på svømming ble gjort som i gamle dager med vending opp av vann på stranda. Gjorde meg litt andpusten og ør men kom fort inn i det igjen.

Ut av T1 etter endt svømming var jeg nr 5 med tiden 25:50 som gir en snittfart på ca 1:42. Hørte speaker sa jeg var 3 min etter de første, ganske langt frem med andre ord. Egentlig ikke så fornøyd med det, jeg må bli bedre på å svømme!

Sykling

Jeg hadde ikke samme gutsen ut på sykling som jeg opplevde på Hove tri tidligere i år da jeg jaktet Martin ut fra T1. Men jeg begynte tidlig å plukke de nærmeste og kunne se for hver vending at jeg nærmet meg alle i teten med unntak av nevnte Gjøg…

Sykkelløypa er fin men også litt kupert. Fikk aldri opp den helt store farten men det var mulig å holde en jevn, bra flyt.

Etter sykling var jeg nr 3 og hadde prestert en tid på 1:04, som gir en snittfart på 38.5 km/t.

Løping

Da jeg steg av sykkelen på min mest grasiøse måte i T2 kjente jeg det hogg til i venstre rumpebal. Krampa gav seg heldigvis fort og jeg kunne sette i mars ut mot skogen.

Løpeprofilen var litt småkupert og startet med en lang, slak bakke på asfalt før man løp inn i skogen på stier og grus. Jeg kunne se mannen foran meg i den lange bakke og jeg nærmet meg noe da han løp inn på drikkestasjonen som viste seg å ikke åpne før neste runde. Etter en stund i skogen så jeg at han løp forbi René. Jeg visste på forhånd at mr. Triatlon slet med en strekk i leggen og han hadde varslet om at han kanskje skulle gå. Han må ha gått fryktelig fort for jeg tok han ikke igjen før etter ca 4 km.

Jeg merket at jeg ikke hadde det siste giret som skulle til for å støte meg opp til førstemann og så også at han etter hvert økte noe på meg. Jeg var temmelig stiv da jeg prøvde meg på en sluttspurt og føler kanskje at den gode løpeformen forsvant med gyrosene i Syden.

Heldigvis ingen bak, da hadde jeg hatt et problem

Heldigvis hverken ulv eller konkurrent bak, da hadde jeg hatt problemer

Løpinga gikk unna på 43:22 som gir snittfart på 4:13 min/km – helt greit i denne løypa.

Etterord

Takk til arrangøren for et veldrevet, intimt og hyggelig arrangement. Jeg kommer gjerne igjen til neste år. Stemningen under før, under og etter konkurransen var særdeles hyggelig!

Premie fikk jeg også!

Keramikk og never, hånd i hånd. Faktisk noe jeg seriøst trengte!